Level 1 eli vinkit aloittajalle

Tervetuloa ESOn ihmeelliseen maailmaan jossa jokainen voi ottaa osaa ja olla hyödyllinen riippumatta tasoista ihan pelin loppumetreille asti. ESOssa tehokkuudesta noin puolet tulee pelaajan tiedosta ja taidosta, neljännes varusteista ja neljännes tasoista joten käydäänpä läpi mistä näitä rakennuspalikoita saa. Level 0 eli hahmoa luotaessa Jos vasta olet luomassa hahmoa ja hermoilet tekeväsi vääriä valintoja niin […]

Level 1 eli vinkit aloittajalle

Tervetuloa ESOn ihmeelliseen maailmaan jossa jokainen voi ottaa osaa ja olla hyödyllinen riippumatta tasoista ihan pelin loppumetreille asti. ESOssa tehokkuudesta noin puolet tulee pelaajan tiedosta ja taidosta, neljännes varusteista ja neljännes tasoista joten käydäänpä läpi mistä näitä rakennuspalikoita saa.

Level 0 eli hahmoa luotaessa

Jos vasta olet luomassa hahmoa ja hermoilet tekeväsi vääriä valintoja niin huoli pois. Kaiken paitsi luokan (class) voi vaihtaa myöhemmin, maksua vastaan luonnollisesti. Rotu vaikuttaa jonkin verran mitä rooleja hahmo voi tehdä riippuen mitä boonuksia siitä saa, tosin senkin voi vaihtaa maksua vastaan. Alliancen eli liittouman on hahmo kohtainen, toisin kuin jossain videopeleissä ei siis tilikohtainen. Onkin hyvin tavallista että hahmoja löytyy joka allianselta.

Perusteet tutuiksi ja mielenkiinnot selviksi

Peliä kannattaa fiilistellä tasolle 50 asti ja hiljalleen ottaa selvää mitä kolmesta roolista kiinnostaa eniten. Suurin virhe uudella pelaajalla on power levelloida eli koittaa päästä maksimi tasolle mahdollisimman nopeasti. Tällöin ei opi pelin eri osa-alueita, tuntemaan hahmon luokkaa eli mihin se taipuu eikä omaa tarpeeksi skill pointteja ’täyttämään’ hahmoa.

Block, interrupt, roll dodge, tab target

Pelin tutorial kyllä opettaa miten nämä toimivat mutta jos sattumalta oli huomio muualla kun ne selitettiin niin pelin sisäinen helppi kertaa ne ja muilta pelaajilta voi saada kertaus apua myös. Mitä vaikeampaan sisältöön mennään sitä tärkeämpää näiden osaaminen on.

Hyökkääjä eli damage dealer (DD)

Vahingontekijöitä eli DD:tä kaivataan tiimeissä lukumäärällisesti eniten ja heidän panoksensa vaikuttaa suoraan kauanko reissut kestää. Parhaimmat DpS:n tekijät tekevät kymmenen kertaa enemmän vauriota kuin muut roolit. ESO eroaa myös tavasta jolla tuo tehdään muihin MMORPG peleihin verrattuna eli pelaajan pitää aktiivisesti tehdä koko ajan jotain eikä optimaalisinta tulosta saa vain yhtä nappia painamalla ja odottamalla että internetistä kopioitu scripti tekisi työt. Koska abilityt skaalautuvat joko staminan taikka magickan mukaan niin hybrii DDtä ei käytännössä ole vaan jokainen on keskittynyt vain jompaan kumpaan resurssiin. Hyvät depsukat tekevät yllättäen pelistä paljon helpomman ja ovat vaadittuja pelin vaikeimpaan sisältöön. Hyvä tuntemus miten eri luokat toimivat, miten eri varusteet vaikuttavat ja rytmitaju pitävät huolen siitä että erinomaiseksi depsuksi kasvaminen vaatii työtä.

Parantaja eli healer (H)

Lääkintäjoukkoja eli healereita ei teoriassa tarvita yhtäkään mutta käytännössä heitä lähes joka porukassa on. Heitä myös syytetään usein muiden omista virheistä kuten punaisessa seisomisesta vaikka ovat porukan pelastavia enkeleitä. Hyvän ja erinomaisen esihoitajan ero on että jälkimmäinen myös nostaa ryhmän damagea eikä vain pidä sitä hengissä. Hiiluilla on yleensä paras näkymä muuhun ryhmään seistessään takarivissä ja usein johtavat ryhmän tanssiaskelia.

Suojelija eli tank (T)

Tankit taas toimivat kuin kilpi kaiken pahan ja vaarallisen ja muun ryhmän välillä keräten hyökkääjien vihat omalle kontolleen. Homma on epäkiitollista ja vaativaa, mutta tankit ovat jokaisen ison voiton eturintamassa. Jos tankki pettää niin se on yleensä sekunneista kiinni että loput porukasta seuraavat tuonelaan. Hyvät tankit pysyvät hengissä, kun taas erinomaiset pystyvät mukautumaan tilanteeseen kuin tilanteeseen sekä auttavat ja helpottavat muiden ryhmäläisten hommia.

Expaa vai explorea