Kyykkytystä

Miten ESOssa viedään NPCeiden rahat ja omaisuus sekä hiivitään täydellisesti

Kyykkytystä

Wanhojen kääröjen pitkäaikaisille kuluttajille hiippailu ja varastelu ovat olleet kyseisen pelisarjan kulmakiviä ja jos ei nyt suola niin ainakin se makean maku. ESOssa kyseistä puolta on sinällään vähän jos sitä ei vartavasten lähde etsimään. Toisaalta kyykkyssä hiiviskely on ehkä yksi tuottoisimmasta ja/tai leppoisimmista tavoista tehdä rahaa, olettaen että homma luonnistuu ja kiinni ei jäädä. Tässä muutamia ajatuksia edesauttamaan niitä Flawless Sacrament ja Deep Pockets suorituksiin tähtääjille, tai ihan vain Black Market Mogul urarikollisille.

Kyseisestä hommasta kostuu helpoiten rahallisesti mutta mukaan tarttuu myös muutamat näppärät lisäbonukset. Lisäksi killat tukevat toisiaan.

  • Thieves Guild tarjoaa:
    • Finders Keepers joka ripottelee ympäri karttaa piilotettuja saaliita joita ei nää ilman DLCtä.
  • Dark Brotherhood ei suoranaisesti auta varastelussa mutta tarjoaa sen ohella kivoja bonuksia:
    • Heti kättelyssä Blade of Woen jolla pystyy salamurhaamaan perus NPCt suoraan.
    • Pelin ylivoimaisesti parhaan ja aikaa säästävimmän taidon eli Shadow Rider joka mahdollistaa huomattavasti vapaamman liikkumisen.
    • Shadowy Supplier tuottaa joka päivä ilmaisia alkemia rehuja, rahan arvoista kamaa tai pulloja joista irtoaa invisibility.

Kummassakin killassa on omalaatuinen tason nosto mekaniikka. Varkaiden kiltaan saa kokemusta yhden pisteen jokaisesta NPCltä varastetusta tavarasta sekä yhden jokaista välittäjällä käytetystä esineestä, riippumatta laadusta taikka arvosta. Arkun tiirikoimisesta taas tulee 1-8 pistettä, vaikeustason mukaan. Salamurhaajat taas saavat pelkästään pisteitä Gold Costissa olevien tarina tehtävien sekä killan omien tehtävien teolla.

Lähtökohtana hiiviskelyssä on piilossa pysyminen jolloin NPC hahmojen kyky havaita oma hahmosi 6,5 metrin päästä pitäisi saada minimoitua ja aika piilossa pysymiselle maksimoitua. Vaikka tämä tuntuu itsestään selvältä niin tapoja tehdä sitä on verrattain vähän. Lisäksi jos kunto loppuu hiippaillussa niin hahmo ponkaisee reippaasti pystyyn ja kuurupiilo loppuu siihen.

Pelkillä medium kamoilla pääsee jo 4 m etäisyyteen ja ne yhdistettynä kahteen setti bonukseen tiputtaa etäisyyden jo 1,5 metriin. Kissa mediumeissa yhdellä setti bonuksella näkyy vasta ½ m päästä. Parhaimmillaan pääsee siis todella pieniin lukuihin. Niin pieniin että numerot heilahtaa negatiivisen puolelle ja peli menee rikki jolloin kohteet voi putsata etupuolelta puille paljaille sekä kapeassakin luolassa pääsee ihan vierestä ohi huomaamatta.

Edistyneemmille taskujen ja arkkujen tyhjentäjille pelkkä huomaamattomuus ei riitä vaan hommaan pitää saada myös vauhtia. Ihan jo senkin takia että enemmän vauhtia nostaa rahan saantia per minuutti ja vähentää havainnointi alueella olemista. Meinaa jos paljastuminen on tapahtumassa eli se silmä aukeaa niin on noin ½ sekuntia aikaa vielä päästä sen verran kauemmas että ei paljastukkaan. Vauhtia hiippailuun kannattaa etsiä seuraavasti:

Pienelläkin panostuksella normi hölkkäily (3 m/s) on hitaampaa kuin hiiviskely (3.38 m/s). Hyvissä kantimissa ollaan jo kun hiiviskely on aavistuksen hitaampaa (3,46 m/s) kuin tavallinen juokseva pulliainen (4,2 m/s) tai aavistuksen nopeampaa (4,33 m/s) jos käteen saa Concealed Weaponin. Kun panostetaan täydet niin ’hiivitään’ 5,11 m/s vauhdilla ja melkein pysytään 60/60 hevosen kävelyvauhdissa joka on 5,31 m/s.

Saaliin keräilyn jälkeen se kaikki tarvis saada muutettua kullaksi, joko killan välikäden eli Fencen taikka sitten Pirharrin kautta joka ottaa 35% välityspalkkiota. Koska lähtökohtaisesti kamoja saa smuglattua eteenpäin vain 50 per hahmo per päivä on laatu huomattavasti tärkeämpää kuin määrä taparikolliselle tosin niin on myös laadukkaammaan kohteiden varastelu vaikeampaa. Vastaavasti laadukkaampaa kamaa on vaikeampi pölliä. Hommaa tosin voi helpottaa parilla skillillä.

  • Taskujen tyhjennyksen onnistumista helpottaa Light Fingersin avulla joka nostaa sitä 50%. Khajiit saa ylimääräiset 5% apuja Cutpursella. Lisäksi taskujen kääntämisellä on optimaalinen hetki eli aika ajoin kohdetta tähtäillessä ’pickpocket’ muuttuu vihreäksi ja saat 20% onnistumis boostin.
  • Lukkojen läpäisyssä ei auta kuin Locksmith joka nostaa lukon murtamisessa onnistumista 70%.
  • Saaliin määrään myyntiä nosta huomattavasti Trafficker joka nostaa hahmon myyntimäärät 110-140 kpl per päivä.
  • Suoraan voittoa nostaa Haggling sellaiset 2-10% jonka tarjoaa Thieves Guild.
  • Kaikki NPCt kantavat ainoastaan kolmea esinettä ja jokainen seuraava esine on aina 20% vaikeampi pölliä samalla ollen usein myös arvokkaampi. Helpoimmalla pääsee kun varastaa kaksi ja kerää kolmannen esineen ruumiilta.

Riippuen kuinka nirso varas on niin päivän tuotot asettuvat sinne 6k-38k välille jonka päälle tulee kaikki piirustusten ja motiffien myynnit. Teoriassa on mahdollista saada 154k per päivä plus piirustus yms bonukset päälle mutta sitten pitää olla jo todella nirso ja omistautunut näpistelyyn.

Verekseltään kiinni jäädessä on tilanne yleensä aika toivoton, varsinkin sisätiloissa mutta tilannetta auttaa seuraavat:

  • Invisibility jonka soihdulliset vartijat koittavat (ja yleensä onnistuvat) poistamaan ensimmäisellä kerralla joten varaudu heittämään se ainakin kahdesti.
  • Vapaudu vankilasta -kortin virkaa pitää Clemency joka toimii kerran päivässä per hahmo ja sekin antaa vain minuutin armonaikaa lain kouran kantamalta pääsyyn.
  • Swiftly Forgotten nopeuttaa sakon poistumista huomattavasti.
  • Taistelussa ovien käyttö ei onnistu mutta Timely Escape tuo kaupungin kaduille ”Footpad” nimisiä NPCtä joka vie sinut turvaan paikalliseen kiltaan.