Antiikkia antiikkia!

Greymoorin mukana peliin tulee kaksi uutta skill linjaa – Scrying ja Excavation. Nämä tarjoavat pelin voimakkaimpia esineitä, uusia motiffeja, hepan sekä rahaa. Ennen kuin päästään kuopimaan niin ensin tarvii kuitenkin löytää joku vinkki mistä kuikuilla eli lead.

Antiikkia antiikkia!

Greymoorin mukana peliin tulee kaksi uutta skill linjaa – Scrying ja Excavation. Nämä tarjoavat pelin voimakkaimpia esineitä, uusia motiffeja, hepan sekä rahaa. Ennen kuin päästään kuopimaan niin ensin tarvii kuitenkin löytää joku vinkki mistä kuikuilla eli lead. Aluksi kuitenkin suuntaa Western Skyrim:iin, siellä kaupinkiin Solitude, jossa kulje Antique Circle:n ovesta ja juttele Verita Numida:lle.

Lead

Vinkkejä mistä etsiä saa käytännössä mistä tahansa. Bosseista, arkuista, kalastamalla, maasta poimittavista resurrseista, tehtävistä – mistä tahansa dropeista eli mukavasti tulevat vaikka dailyjen rinnalla. Vinkkien laatu sekä mahdollisuus saada sellainen määräytyy pitkälti kuinka vaikee itse lähdettäkin on toistaa. Suurimassa osassa zoneja on tarjolla loputtomasti helpoimman eli vihreän tason vinkkejä joihin pääsee kiinni ihan avaamalla Antiques välilehti kartassa.

Kuten varusteissaki vinkkien laatua vaihtelee vihreästä keltaiseen ja ovat tilikohtaisia eli millä vaan hahmolla niitä voi tehdä – kunhan tekee sen 30 päivän sisään sillä sen jälkeen lead häviää. Palkkio määräytyy vinkin laadun perusteella. Kun haluttu vinkki eli lead on valittu niin sitä voi alkaa selvittämään scryingillä.

Scrying

Yksinkertaisimmillaan scrying on candy crush:in taikka vähän go:n tapainen minipeli jossa yhdistetään reitti etsintäpöydän alalaidasta jokaiseen hohtavaan paloon. Siirtoja on rajattu määrä ja pöydän koko määräytyy vaikeusasteen mukaan. Epäonnistuessa joutuu vain aloittamaan alusta ja jos ei saa 6/6 palloista niin joutuu eliminoimaan hämäys kaivuupaikat ensin pois joita tulee siis pahimillaan kuusi. Antiquarian Insight vaikuttaa suoraan minkä värisiä leadejä voit alkaa zoomailemaan.

Hommaa helpottaa huomattavasti seuraavat skillit joiden käyttö maksaa yhden magicka chargen. Jokainen vallattu hohtopallo palauttaa puolikkaan magicka chargen.

  • Coalescence – muuntaa ympärillä olevat hexat samoiksi mitä keskellä on. Ylivoimaisesti voimakkain väline.
  • Dilation – valloittaa kaikki ne samat merkit jotkat koskettavat jo vallattua aluettasi. Tarvii kovaa taktista silmää eikä todellakaan helppo työkalu sisäistää mutta mahdollistaa näppärää kikkailua.
  • Farsight – vedä suora viiva hallitsemastasi hexasta ja valloita kaikki alle jäävät ruudut.

Onnistumisen jälkeen kartalle ilmesty toivottavasti vain yksi aluea josta voidaan alkaa tonkia. Jos alueita on useampi pitää ensin valepaikat käydä tonkimassa läpi.

Excavation

Kun kaivuupaikalle saappuu aktivoi Antiquarian’s Eye (collectibles>tools) ja seuraa sen osoittamaa partikkelivanaa. Työkalussa on suhteellisen pitkä odotusaika eikä se osaa osoittaa korkeutta. Se myös kannattaa pistää quickslottiin.

Kaivuupaikan löydyttyä kannattaa karista viholliset kannoilta sillä kaivuuta ei kannata aloittaa uudestaan sillä silloin joutuu etsimään kuopan uudestaan.

Ensimmäinen vaihe kaivaessa on käyttää Augur:ia jonka avulla voi miinaharva pelistä tutulla logiikalla rajata missä kaivettava esineen alue on eli kenttää tökkäämällä siihen tulee jonkin värinen neliö jonka päällä pidettäessä hiirtä se rajaa kentää. Vaikeimmissa kaivauksissa Augur ei pysty läpäisemään ensimmäistä kerrosta jolloin ylintä kerrosta pitäisi harventaa.

  • Punainen alue rajaa mukavasti sisäpuolelleen alueen jossa esinettä ei ole.
  • Oranssin sisäpuolella eikä ulkopuolella esinettä ei ole vaan se löytyy välivyöhykkeestä
  • Keltaisen rajaaman alueen sisällä on ainakin yksi osa esinettä.
  • Vihreä taas osoittaa yhtä varmaa ruutua esineestä.

Kannattaa lähteä liikkeelle pari ruutua jostain kulmasta ja siitä sen paljastaman rajauksen mukaan edetä. Pyri kaivamaan esine ensin esiin ennenkuin käytät lopun ajan boonuksien kaiveluun.

Tasojen kertyessä voi hankkia itsellesi kaksi tehokkaampaa kaivuuvälinettä kuin pelkkä pölyharja mutta niillä on mahdollista vahingoittaa esinettä, harjalla taas ei saa esinettä rikki. Tosin kaivuu nopeus on aivan eri tahtia niillä. Lisäksi jokaista kaivuu välinettä varten pitää ladata harjaa käyttämällä intuitiota.

  • Trowel kaivaa kolmen kerroksen verran suoraan ales. Vastaa siis parhaimillaan kolmen huiskauksen verran.
  • Heavy Shovel putsaa 3×3 kokoisen alueen yhen kerroksen alemmas mutta vain ne alueet jotka on samalla tasolla kuin keskikohta. Vastaa parhaimmillaan yhdeksää huiskausta.

Vaikeimmissa kaivauksissa on enemmän kerroksia sekä räjähdysherkkiä kaasutaskuja (tjs) joiden kaivaminen esiin aiheuttaa räjähdyksen joka vahingoittaa aina esinettä. Tämä voi välttää jättämällä kyseiset kohdat rauhaan, bonusta taikka itse esinettä niiden kohdalta ei löydä kuitenkaan. Päivitetyllä Trowel:illa kyseiset kohdat voi räjäyttää turvallisesti. Näin tehdessä kyseinen räjähdyskohta koittaa päästä saman tasoiseen räjähdyskohtaan ja päästessään kaivaa tuon reitin pohjaan asti. Käytännössä vaikea toteuttaa.

Arvo: 250g – BIS

Vihreistä saa sen 250 kultaa joten ihan tyhjin käsin ei tarvitse kotiin lähteä. Sinisistä saa tonnin, liiloista viisi tonnia ja kultaisista kymmenen. Lisäksi noin puolesta kerroista kaivauksesta saa uuden, paremman värisen leadin. Motiffeja löytyy vihreä-liila akselilla ja furnishing kamaa miltä väriltä tahansa. Kultaisista saa niitä paljon toivottuja paloja mythikkeihin joita tarviit siis viisi – jokaisen omalta alueelta. Kaivuuhommista saatu g/min riippuu ihan taidoistasi ja minkä värisiä vinkkejä on taskut pullollaan, kuitenkin 10k/h on suht turvallinen minimi ja maksimi jossain 120k kohdalla.

Jokainen löytö on alue riippuvainen. Hinkkaamalla yhtä pientä zonea, vaikka kovin usein ehdotettua Arteneumin rämppäämistä, et saa muiden alueiden palkkiota taikka vinkkejä etkä kompletionismia etkä esineitä. Joudut tekemään jokaisen zonen jossain kohtaa kuitenkin.

<tähän se kiva exceli palkkioista>